"Een kind heeft honderd talen, maar de school en de samenleving stelen er negenennegentig van."

Bso de Kameleon

Surinamestraat 3
6045 VA
Roermond
047-1234567
bsodekameleon@roermond.nl

Ons beleid in het kort:

Ons beleid is gebaseerd op 9 belangrijke beleidspunten die beschreven staan in het 'Pedagogisch kader kindercentra 4-13 jaar' (Schreuder L., Boogaard M., Fukkink R. en Hoex J., 2011). We zullen hieronder de 9 punten toelichten hoe wij deze punten naar voren laten komen in bso de Kameleon.

1. Veiligheid en welbevinden:

Kinderen op onze BSO moeten zich ten alle tijden veilig voelen. Zo moeten ze een zijn met de omgeving, met de ruimte en moeten ze een goed gevoel hebben bij de leiders/begeleiders. Onze medewerkers zijn hoog opgeleid voor de juiste begeleiding.
De taak van onze leiders/begeleiders is dan ook helder. Ze moeten openstaan voor de kinderen en voor de ouders. Een goed gesprek kunnen voeren staat bij ons hoog in het vaandel. Ouders moeten goed op de hoogte blijven van wat er zich allemaal afspeelt in onze BSO, ook dit bied de ouders een stukje veiligheid en kweekt het nodige vertrouwen.

Veiligheid houdt ook in dat we natuurlijke materialen gebruiken waar de kinderen zichzelf niet mee kunnen blesseren. Tijdens de activiteiten die wij aanbieden als BSO is er genoeg toezicht en zijn er genoeg vakbekwame mensen in de buurt.

2. Autonomie en participatie / Kinderparticipatie:

Wij, van BSO de Kameleon, vinden dat de ouder optimaal op de hoogte moet blijven van de ontwikkeling van zijn of haar kind. Daarmee geven wij aan elk kind een boekje mee waar alle informatie in komt te staan. Zo komen er activiteiten in te staan die het kind heeft gedaan die bewuste dag, maar er komen ook ontwikkelingen in te staan en het gedrag van het kind wordt beschreven.

Verder willen wij zorgen dat er geregeld een gesprekje plaatsvind tussen ouder en medewerker/leider van onze BSO. Ook zo kunnen wij de ouder/verzorger van informatie voorzien en hebben zij de kans om eventuele vragen die er spelen ook daadwerkelijk te stellen.            

3. Spelen en vrije tijd, Spel- en activiteitenbegeleiding:

Wij als bso vinden het belangrijk dat de kinderen sportief bezig zijn met allerlei verschillende activiteiten. Het blijkt dat bijna iedereen het van belang acht om kinderen voldoende te laten bewegen. Door dagelijks een sportactiviteit te organiseren van een uur bevorderen we de conditie van het kind en helpen het kind een gezonde manier van leven te ontwikkelen. Wij hebben daarom ervoor gekozen elke dag een uurtje sport aan te bieden op een speelse, maar educatieve manier. Dit is geheel vrijblijvend voor het kind, want wij zijn van mening dat het kind zelfstandig dingen kan beslissen wat goed voor hem/haar is. De dagelijkse sportactiviteit willen wij realiseren in een door samen met de kinderen leuke activiteiten te verzinnen met een educatieve achtergrond. Op deze manier zijn we niet alleen sportief bezig, maar ook educatief. Volgens de Reggiobenadering zijn kinderen elkaars eerste pedagoog en leren jong en oud van elkaar.

4. Leren en ontwikkelen:

Volgens Malaguzzi’s visie uit een kind zich in honderd talen, kinderen leren op verscheidene manieren en wij vinden het belangrijk om dit te motiveren. Daarom mogen de kinderen een keer per week een gast uitnodigen om extra gestimuleerd te worden in hun creatieve ideeën en gedachtes en dit helpen vorm te geven. U kunt hierbij denken aan een kok, kunstenaar, boswachter of een ouder van de kinderen. Elk kind mag minimaal een keer per jaar iemand uitnodigen en samen met diegene de activiteit regelen. Zelfstandigheid om dingen te kunnen ontdekken staat bij ons hoog in het vaandel.

5. Samenwerken met ouders:

In onze bso vinden wij het belangrijk om positief contact te hebben met de ouder. Wij spreken de ouders met een open houding aan, waarbij we dingen bespreken en waarnemen zonder hier direct een oordeel over te vellen. Verder hebben wij respect voor diversiteit van culturen, gewoontes en waarden en normen.In de visie van onze bso achten wij pedagogische documentatie van belang, zodat ouders weten wat wij wij doen op de bso en voor het versterken van het wederzijdse vertrouwen. Het is belangrijk dat de ouders onze aanpak vertrouwen, want kinderen nemen het gedrag en de ideeën van de ouder(s)/verzorger(s) over. Ze hebben daarbij een scherp oog voor non-verbale signalen. Als kinderen voelen dat hun ouders waardering hebben voor wat er op onze BSO gebeurt, komen de kinderen met een positief gevoel naar ons toe. Pedagogische documentatie houdt in dat wij kijken en luisteren naar het kind en quotes noteren en voortgang fotograferen. Door het onderzoeken en documenteren van de werkwijze leren wij het kind steeds een stukje beter kennen.

6. Vier pedagogische basisdoelen:

Het bieden van fysieke en emotionele veiligheid:                                                                                                                                     Wij vinden het belangrijk dat de kinderen in de bso zich veilig en geborgen voelen. Bij ons in de bso is het mogelijk dat alle kinderen een eigen identiteit ontwikkelen en het is de taak aan de pedagogisch medewerkers dat zij veilige omgeving bieden aan de kinderen. Voor een optimale ontwikkeling van het kind is de veiligheid een van de voorwaarde. Het is ook belangrijk dat men als pedagogisch medewerker naar de kinderen kijkt en naar hen luistert, zodat ze zich gehoord voelen.

Het bevorderen van de persoonlijke competentie van kinderen:
Wij besteden veel aandacht aan de persoonlijke competenties van de kinderen. Wij vinden dat elk kind in de bso een eigen identiteit moet ontwikkelen op zijn eigen manier. Het kind moet zich kunnen uitdrukken in honderd talen. Als het kind interesse blijkt te hebben in eenvan deze talen moeten de pedagogisch medewerkers hierop inspelen en het kind hier de mogelijkheid voor geven om zich hierin te ontwikkelen.Wij zijn van mening dat het kind zelfstandig moet kunnen kiezen.

Het bevorderen van de sociale competentie van kinderen:
Wij vinden het belangrijk dat de kinderen in de bso goed met elkaar kunnen omgaan en dat men met respect en op een fatsoenlijke manier met elkaar praten. Wij vinden dat alle kinderen mogelijkheid moeten krijgen om hun sociale competentie te ontwikkelen en dat de kinderen samen kunnen spelen, praten en plezier maken. Het is de taak aan de pedagogisch medewerkers om de interactie tussen de kinderen in goede banen te leiden. De kinderen moeten de grenzen van de pedagogisch medewerkers weten, zodat zij weten hoever ze kunnen gaan in de sociale ontwikkeling.

Socialisatie door overdracht van waarden en normen:
Wij vinden het belangrijk dat men respectvol met elkaar omgaat. Wij willen dat er respect wordt getoond voor verschillende culturen en de waarden en normen van deze culturen. Onze taak hierin is een goed voorbeeld te zijn voor de kinderen. Het is belangrijk dat de kinderen worden beloond als ze iets goeds hebben gedaan in de manier van respectvolle omgang met elkaar. Wij vinden het ook belangrijk dat men elkaar helpt als iets niet lukt.

7. De pedagogisch medewerker:

In onze BSO zijn de pedagogische medewerkers een belangrijk onderdeel van organisatie. Zij zijn diegene die het dichtst bij de kinderen staan en diegene die ons beleid uitvoeren. Tevens zijn zij een voorbeeld voor de kinderen van de bso. In het pedagogisch kader staat beschreven dat het belangrijk is dat de medewerkers betrokken en warm zijn voor kinderen. In onze visie komt naar voren dat wij het van belang vinden dat er naar het kind wordt geluisterd en dat hierop ingespeeld wordt. Hierdoor voelt het kind zich geholpen en krijgt het gevoel van warmte. Het gevoel dat onze medewerkers klaar staan om het kind te helpen.

8. Organisatie en samenstelling van de groep en Dagritme:

De verschillende elementen van onze BSO bieden zowel rustige momenten als actieve momenten en zowel groepsmomenten als mogelijkheden om op jezelf te zijn of met een vriend. Hierbij kunnen wij onze visie goed laten aansluiten.

9. Binnen- en buitenruimte:

Een goed ingerichte buitenruimte draagt bij tot de ontwikkeling van persoonlijke en sociale competenties van kinderen. Die buitenruimte lokt weer andere competenties uit dan de binnenruimte: meer ervaring met zelfstandigheid zijn, een ander soort spel, meer motorische vaardigheid en meer zelfstandigheid in de sociale contacten. In onze bso streven wij dit na door het kind zelf te laten experimenteren en onderzoeken. 

Het volledige pedagogisch kader is te downloaden via de volgende link:

https://www.stichtingbkk.nl/pedagogisch-kader/peka4-13.html